top of page

טיפים מקצועיים. פנינים.

יש פה מי שלא אוהבת פנינים? או אהבה בעבר? 😊

אני חובבת פנינים מושבעת, עוד מילדות.

תמיד ריתקה אותי האבן הזו, שמקורה בתוך צדף במעמקי הים. 🌊

אבל איך באמת נוצרות הפנינים?

מה ההבדל בין פנינה טבעית למתורבתת?

מהם החיקויים הנפוצים בשוק חרוזי הפנינים?

לכל שאלה תשובה:

הפנינה, היא אבן חן הנוצרת ברכיכות ממחלקת הצדפות או בקונכיות חלזונות.

פנינה טבעית הנוצרת בים ומכונה "פנינת מים מלוחים", היא פנינה שנוצרת בטבע, ללא התערבות אנושית, היא נוצרת בתוך הרקמה הרכה של רכיכות מסוימות, כגון צדפות או מולים. איך קורה הפלא? אם כך, כאשר חומר מגרה, כמו גרגר חול או טפיל, חודר לגוף הרכיכה, הוא מפעיל מנגנון הגנה. הרכיכה מפרישה חומר הנקרא "נקר", הידוע גם בשם "אם הפנינה", כדי לצפות את החומר המגרה וכך להגן על עצמה. עם הזמן, שכבה על גבי שכבה מונחת מסביב לחומר המגרה, ונוצרת פנינה.

תהליך היווצרות הפנינה יכול להימשך מספר שנים, תלוי בגורמים שונים כמו גודל ואיכות הפנינה.

לפנינה הטבעית יש ברק, צבע וצורה ייחודיים. פנינים טיבעיות מוערכות מאוד בתעשיית התכשיטים.

פנינים מתורבתות, לעומת זאת, הן פנינים שנוצרות בהתערבות אנושית בים או במאגרי מים, כמו נהרות, אגמים או גופי מים מתוקים אחרים. הפנינות הנפוצות בימינו הן מסוג זה, ומכונות "פניני מים מתוקים".

יצירת פניני-ים בהתערבות אנושית בגידול מלאכותי הוא אפקטיבי פחות מאשר יצירת פניני מים מתוקים, שכן התהליך הוא קשה יותר ויקר יותר, לכן פנינים אלו יקרות משמעותית.

תהליך גידולן של פנינים מתורבתות

כדי ליצור פנינה מתורבתת, בוחרים "רכיכה תורמת" ונוטלים ממנה רקמה, אותה שותלים יחד עם חרוז קטן ברקמת המעטפת של "רכיכה מארחת". מנגנון ההגנה הטבעי של הרכיכה מופעל, והוא מתחיל לייצר ציפורן, אשר מצפה את החומר המגרה ויוצר שכבות לאורך זמן.

לאחר מכן מטפחים את הרכיכה בקפידה בסביבה מבוקרת, כמו חוות פנינים, שם היא מוגנת ומפוקחת כדי להבטיח תנאים אופטימליים לגידול פנינים. התהליך יכול לקחת מספר חודשים עד מספר שנים, תלוי בגודל ובאיכות הרצויים של הפנינה המתורבתת.

לאחר שהפנינה המתורבתת הגיעה לגודל ולבשלות הרצויים, היא נקצרת על ידי פתיחת הרכיכה בזהירות. לאחר מכן, הפנינה שנקטפה מנוקה ולעיתים עוברת הלבנה או צביעה כדי לשפר את המראה והעמידות שלה לפני מכירתה בשוק התכשיטים.

ההבדל העיקרי בין פנינים מתורבתות לטיבעיות הוא שבאלו המתורבתות, בני אדם מתחילים את התהליך על ידי החדרת החומר המגרה, בעוד שבפנינים טבעיות הוא מתרחש באופן ספונטני.

פנינים מתורבתות פותחו כדי לענות על הביקוש לפנינים ולהפוך אותן לנגישות ובמחיר סביר יותר. יכולות להיות להן תכונות דומות לפנינים טבעיות מבחינת ברק, צבע וצורה, והן זמינות במגוון רחב של גדלים וצבעים, והן כאמור, זולות יותר מפנינים טבעיות.

שלא כמו פניני מים מלוחים, שבדרך כלל יוצרות פנינה אחת בכל פעם, רכיכות מים מתוקים יכולות לייצר מספר פנינים בבת אחת. זו הסיבה שלפניני מים מתוקים יש לעתים קרובות צורות לא סדירות.

בני אדם החלו בגידול פניני מים מתוקים בשנות השבעים. כיום תחום גידול פניני מים מתוקים התפתח מאוד.

בעוד שגודל ממוצע של פניני מים מתוקים הוא כ-9 מ"מ, גודלן הממוצע של פניני ים הוא כ-12 מ"מ.

צבען של פניני הים מסוג "פניני טהיטי", הוא כהה כולל גוונים שחורים, אפורים וירוקים כהים, המכונה Black Lip Oyster. התנאים המתאימים ביותר לגידולן של הפנינים הללו שוררים בלגונות של האוקיינוס השקט, הנפוצות בעיקר בפולינזיה הצרפתית.

התמחור של פניני Black Lip Oyster יכול לנוע בין כמה מאות דולרים לכמה אלפי דולרים לפנינה, או אפילו יותר עבור דגימות נדירות ואיכותיות במיוחד.

פנינים נדירות המעורכות ביותר המגודלות באוקאנוס השקט בפולינזיה הצרפתית
Black Lip Oyster

כיום מתקיימים ניסיונות לגידול צדפות שיניבו פנינים בצבע זהב, אך ללא הצלחה מרובה.






גורמים להערכת פנינים

צבע הפנינה

פניני מים מתוקים מגיעות במגוון צורות, גדלים וצבעים, החל מלבן ושמנת ועד ורוד, לבנדר ואפילו גוונים מטאליים. (תלוי איזה סוג של "אוכל" הצדפה צורכת).

לפניני מים מתוקים צבעים רבים. לעומת זאת, לפניני ים רגילות הצבעים הם אפור, לבן וכסוף.

ברק

ככל שהברק גבוהה יותר, המחיר יקר יותר. בודקים את הברק תחת אור ניאון לבן בדומה ליהלומים.

עובי הציפוי

עובי ציפוי מינימלי הוא 0.5 מ"מ. פנינה שחורגת מעובי זה תקרא "כדור מצופה נייקר". את העובי בודקים על ידי צילום רנטגן.

עגלגלות

פנינות יכולות להיות מעוגלות היטב וגם מעוותות. ככל שהפנינה עגולה יותר, המחיר גבוה יותר. לפעמים הפנינים המתורבתות מגיעות בצורות מגוונות מאוד.

ניקיון

זהו גורם שנבדק לפי פני השטח של הפנינה. לפעמים ישנם פגמים על פני שטח הפנינה (לעתים מסתירים אותם על ידי קדיחת חורים לטובת חריזתה).

גודל

הגודל של הפנינה קשור באופן ישיר לזמן הגדילה, לגודל וסוג הצדף. את גודל הפנינים מודדים במ"מ לאורכן ולרוחבן. בעבר היו שוקלים את הפנינים ביחידת מומה. 1 מומה = 3.75 גרם.

המשקל אינו מהווה גורם בהערכה בגלל שהוא ניתן לשינוי על ידי החדרת חרוזים במשקל שונה.

חיקויי פנינים

בשוק אבני החן כיום קיימים חיקויים רבים של פנינים.

אחד מהם הוא פניני מיורקה Majorica Pearls. החיקוי הכי איכותי ויחסית יקר להבדיל מחיקויים של פנינים עשויים מפלסטיק או זכוכית.

פניני מיורקה אינה פנינה. זאת זכוכית מצופה עם אבקת צדף טחון שיוצרת משחק של צבע וברק.

בסוף תהליך הייצור של חרוזי מיורקה, הן מצופות בחומר פולימרי, הגורם להן להיות עמידות בפני מוצרי קוסמטיקה ושינויי אקלים, עמידות שאין לפנינים אמיתיות. אחד הסימנים הויזואליים שפניני מיורקה אינן אמיתיות, הוא הגודל, הגוון והברק של החרוזים, אשר זהה בכולם.

בנוסף, לחרוזי מיורקה אין פגמים, המאפיינים פנינים טבעיות. המחיר שלהן לרוב זול בהרבה מהמחיר של פנינים אמיתיות, טבעיות או מגודלות.

פנינים בשימוש תכשיטנות והאופנה


הייתה זו ג'קי קנדי שאמרה " pearls are always appropriate"...

פנינים כבר מזמן מזוהות עם אלגנטיות, תחכום ויופי נצחי. "פנינים תמיד מתאימות" - בין אם זה אירוע רשמי, מפגש מזדמן, או אפילו יום רגיל במשרד, לפנינים יש את היכולת לרומם כל מראה.

הגוון הנייטרלי והזוהר הרך שלהן הופכים אותן מושלמות לכל פלטת צבעים של לבוש. בין אם מדובר בשמלה שחורה קטנה, חולצה לבנה או שמלת ערב. ניתן לענוד אותן בצורות שונות - בתור מחרוזת פנינים עדינה, צמידים, עגילים או כ"פיס" אמירה נועז. כמו כן הפנינים מופיעות כסיכות פנינה או באביזרי שיער. פנינים משמשות לעתים קרובות כקישוטים על בגדים, נעליים ותיקים. ניתן לתפור אותן על בד, לשלב אותן ברקמה, או להשתמש בהן ככפתורים.

הפנינים נאהבות ונענדות על ידי נשים לאורך ההיסטוריה, מתרבויות עתיקות ועד מודרניות. יש להן קסם נצחי ולא משנה מהו נוף האופנה הנוכחי, פנינים תמיד מחזיקות מעמד.

מעבר לאסתטיקה, לפנינים מיוחסות גם משמעויות סמליות. לעתים קרובות הן קשורות לטוהר, נשיות וחוכמה, אישה שעונדת אותן נחשבת כעטורה בהתגלמות החן והנינוחות.

זה הופך אותן למתאימות במיוחד לאירועי חיים חשובים כמו חתונות, סיום לימודים או אבני דרך מקצועיות.

בהיותן סמל לעידון וחן, רבגוניות סגנונות ותחכום, פנינים הן בהחלט מרכיב עיקרי בכל ארון בגדים. לכן, בפעם הבאה שאתן מתלבטות אילו תכשיטים לענוד, זכרו שפנינים הן בחירה שלעולם לא תצא מהאופנה.

כדי לבקר בחנות ליחצו על התמונה.



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page