top of page

טיפים מקצועיים. כסף.

חקרתי קצת על החומר הכל כך מובן מאליו - כסף!

מה טבעו של החומר הזה? מה ההיסטוריה של שימוש בו? מהו כסף טהור ומהו כסף סטרלינג?

ובכן -


זה הוא חומר איכותי, שלא מחליד ושומר על צבעו הנפלא ומשמש כבסיס נהדר וניטרלי לשפע של צבע ואבנים שונות!


כסף הוא יסוד מתכתי. כלומר אחד מהיסודות הכימיים הבסיסיים.


כסף ידוע לאנושות מאז ימי קדם. כסף, כמו זהב, נמצא לעתים קרובות בטבע בצורה נקיה במצבו הטבעי - מה שמייצב אותו כחומר חשוב במסורות של עמים שונים.


מצרים ויוון היו בין התרבויות הקדומות ביותר, אשר השתמשו בכסף. המצרים הקדמונים השתמשו בכסף לתכשיטים וחפצי נוי, בעוד היוונים הקדמונים השתמשו בו למטבעות ולעיטורים.

כסף היה גם בשימוש נרחב ביבשת אמריקה, במיוחד על ידי העמים הילידים של מקסיקו ודרום אמריקה. הם השתמשו בכסף לייצור תכשיטים, מטבעות וקישוטים.


במזרח הרחוק כסף שימש כמטבע וכסמל לעושר ומעמד.


כסף טהור (Fine) ממש, נקי ללא כל תערובת, הוא מתכת רכה מאוד ומבריקה בצבע כסוף. הוא נושא חותמת 999.


כסף, יחד עם מתכות יקרות אחרות (זהב, פלטינה, פלדיום, רודיום, אירידיום, רותניום ואוסמיום) נקרא המתכת האצילה בזכות התכונות החשובות לייצור תכשיטים - רכות, גמישות, משיכות, יכולת סגסוגת עם מתכות אחרות, כמו גם עמידות בפני קורוזיה.


מכיוון שכסף טהור הוא רך מאוד, מקובל בתעשיית התכשיטים להשתמש בכסף סטרלינג (Sterling) העמיד יותר, הנושא חותמת 925.


כסף סטרלינג הוא סגסוגת העשויה מ-92.5% כסף ו-7.5% מתכות אחרות (לרוב נחושת, לעתים גרמניום, אבץ ופלטינה) כדי לשפר את איכות הסגסוגת. כל עוד משקל הכסף בסגסוגת נשמר, היא עדיין נחשבת לכסף סטרלינג.


בישראל קיים סימון וולונטרי שיזם מכון התקנים הישראלי, ועל פיו מסומן תכשיט העשוי כסף סטרלינג ב"רימון כסף" ובצמוד לו הספרות 925.


סימון וולונטרי

בעבר נהגו להשתמש בכסף טהור. גם בימינו ניתן למצוא לא מעט אומנים וצורפים היוצרים תכשיטים מכסף טהור, בעבודת יד. ניתן גם למצוא בימינו כלים עתיקים מחומר זה.

למה לבחור בכסף סטרלינג?

המתכת הזו לא תחליד, לא יפגע הצבע שלה, היא תשמור על מראה נפלא לאורך ימים. על כן תכשיטי כסף הם בחירה מעולה.

משום עמידות המתכת הזאת ניתן להעביר תכשיטי וכלי כסף לדורות הבאים. אפשר גם להתיך כסף של תכשיטים ישנים בעזרת צורף וליצור מהם תכשיט חדש מעוצב ועדכני. מהם החסרונות של כסף סטרלינג? במגע עם הסביבה המתכת הזו משנה את צבעה ויש לטפל בתכשיטים וכלי כסף באופן שגרתי על מנת לשמור על הצבע הכסוף הנקי והיפה שלהם.


איך אפשר לשמור על תכשיטי כסף סטרלינג לאורך זמן?


תכשיטי הכסף יחזיקו מעמד לכל החיים אם תטפלו בהם כיאות.

  • כאשר לא עונדים את התכשיט, מומלץ לשמור אותו בנרתיק בד על מנת למנוע מצב של שריטות.

  • להימנע ממגע של תכשיטי הכסף בכימיקלים כגון חומרי ניקוי ותכשירי טיפוח, כמו כן מומלץ לא לבוא במגע עם מי ים או כלור, משום שזה עלול לגרום לתכשיטים להתחמצן ולאבד מצבעם הבוהק.

  • ניקוי פריטי הכסף מעת לעת, באופן מקצועי או ביתי.


כיצד מנקים באופן ביתי?

ניתן לרכוש מטלית מיוחדת המיועדת לניקוי כלי כסף בחנויות לכלי כסף.


טיפ נוסף: הטבלת התכשיט בקערת קרמיקה, המרופדת מבפנים בנייר כסף, מלאה במים חמים, כפית נוזל לניקוי כלים, כפית סודה לשתייה, כפית מלח. למשך 15-20 דקות. להוציא, לשטוף במי ברז, ולייבש במטלית.



אני משתמשת בכסף סטרלינג ברוב העבודות שלי בתור אלמנטים מוכנים, שרשראות שונות, חוטי כסף ועוד. בתמונות תוכלו לראות עיצובים שנוצרו בעזרת החומר המעולה הזה.


כדי לבקר בחנות ליחצו על התמונה.





פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page