top of page

טיפים מקצועיים. גולדפילד.

שאלתם את עצמכם פעם מהו גולדפילד ומה ההבדל בינו לבין ציפוי זהב?
גולדפילד (מאנגלית:Gold-filled מילוי-זהב) הוא סוג של מבנה מתכתי בו משתמשים ליצירת חומר גלם בעיקר לתכשיטים ואביזרים, בו זהב מחובר בחום ובלחץ למתכת בסיס אחרת.
לרוב משתמשים בנחושת או פליז לשכבה הפנימית, כך שמתקבלת מתכת הנראית כזהב. בעבר גם כסף סטרלינג שימש כבסיס, אך בהיותו יקר יותר השימוש פחות נפוץ כיום.
הזהב הוא בעצם השכבה החיצונית, כלומר הציפוי, כאשר ריכוז הזהב הינו בדרך כלל בין 10 ל - 14 קראט.
תהליך ייצור הגולדפילד: מניחים גיליון של זהב על גבי גיליון של מתכת אחרת, מכניסים לתוך תנור גז, בו המתכות מחוממות במהירות בטמפרטורה של כ-900 מעלות צלזיוס. לאחר מכן הזהב והמתכת האחרת נלחצים יחד בלחץ עצום כ - 2500 pci במכבש הידראולי. בתהליך זה של חימום ולחיצה מתרחשת דיפוזיית סגסוגות בין הזהב והמתכת, כך שהאטומים באזור החיבור של הזהב והמתכת מתנגשים ומתלכדים האחד עם השני ויוצרים קשר מתכתי חזק.


התוצר של התהליך הכימי המתואר לעיל, הינו הגולדפילד, סגסוגת בה מרכיב הזהב נמצא במעטפת החיצונית והמתכת הנוספת נמצאת בשכבה הפנימית ואינה נראית לעין.

בארצות הברית ישנו פיקוח ממשלתי על ייצור הגולדפילד ע"י גוף ממשלתי (“ועדת הסחר הפדרלי”) הקובע את תכולת הגולדפילד מבחינה חוקית, מפקח על ייצור הגולדפילד, ומעניק את חותמת ה ה GF.
מאחר שהגולדפילד מכיל מרכיב של מתכת יקרה, עלותו מושפעת באופן בלתי נמנע מהתנודות במחיר הזהב. ביחד עם זאת, התנודות במחיר הינן במידה מועטה יחסית, בגלל כמות הזהב הקטנה בתכשיט - 1/20 מהמשקל הכללי של התכשיט.
אז מה ההבדל בין גולדפילד לבין ציפוי זהב?
גולדפילד אינו ציפוי אלא סגסוגת שנוצרה על ידי חיבור כימי של שתי מתכות, בחום ובלחץ גבוהים, לכן התכשיט הינו עמיד לאורך שנים רבות של שימוש, הזהב לא נשחק ולא מתקלף מהתכשיט, המראה המקורי של התכשיט נשמר.
לעומת הגולדפילד, תכשיטים המצופים בזהב, הם תכשיטים בהם לוקחים מתכות כמו נחושת, פליז ולעתים כסף ופשוט מצפים אותם בזהב. ניתן לצפות כמעט כל מתכת בזהב.
בתהליך ציפוי תכשיט בזהב, מצופה פני השטח של תכשיט מוגמר בשכבה דקה של זהב בתהליך כימי או אלקטרוכימי.
עם הזמן, נגרם שינוי לצבע התכשיט משום שהאטומים של שכבת המתכת מתחת לציפוי, מחלחלים לתוך שכבת הזהב. בנוסף, שכבת הציפוי נשחקת ונשרטת עקב חיכוך בין התכשיט לסביבה, כיוון ששכבת הזהב המצפה את התכשיט הינה דקה יחסית. כתוצאה מכך, עם הזמן נשחק הציפוי ונעלם.
ציפוי זהב יכול להיות בגוונים שונים – זהב צהוב, זהב בגוון אדום, בריכוזים של - 14 קראט, 18 קראט ו 24 קראט.

טיפ חשוב:
כשאתן רוכשות תכשיט מצופה זהב מומלץ לוודא שהציפוי בעובי של 1 מיקרון ומעלה. ככה, תהיו בטוחות שהציפוי הוא איכותי ועמיד.
תכשיטי גולדפילד יקרים במידה ניכרת מאשר תכשיטים המצופים זהב ויש לכך סיבה מוצדקת.
תכשיטי גולדפילד לרוב יכילו, כמות זהב גדולה פי 5 עד ל-פי 10 יותר ביחס לכמות אותה יכילו תכשיטים מצופי זהב.
גולדפילד וציפוי זהב נראים שונה ויש להם איכויות שונות -
מניסיוני האישי עם הלקוחות הסובלות מאלרגיה למתכות כולל כסף, דווקא תכשיטים של גולדפילד התאימו להן ולא גרמו לאלרגיה. לעומת זאת, סיכויים לגלות סימני אלרגיה לתכשיטים מצופי זהב גבוהים יותר.
היתרון המשותף של תכשיטי גולדפילד וציפוי זהב, טמון באפשרות לקבל תכשיט איכותי שנראה מקסים במחיר נגיש ושווה לכל כיס.
בתמונות תוכלו לראות מגוון תכשיטי גולדפילד בעיצובי.

כדי לבקר בחנות ליחצו על התמונה.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page